fredag 2 mars 2012

Insamlingens nytta

Vill an en gang tacka alla ni fina som generost bidragit till min insamling for att hjalpa de underbara barnen har pa Shalom orphanage. Jag har skrivit tidigare om summan pa 4500 kronor vi lyckades fa ihop innan jag for i vag.
Som ni redan vet blev den forsta investeringen i pengarna manga otroligt lyckliga barn pa stranden i Kokrobite, en fantastiskt lyckad dag for oss alla och minnena av deras lyckliga sanger kanns fortfarande som om det var igar i mitt hjarta.

Nasta inkop som gjordes efter att ha disskuterat med Alwin och Susanna om vad som mest behovdes for barnen var 30 stycken bra tallrikar att ata pa. Ocksa koptes en battre kniv till kokerskorna Victoria och Adfoa for att underlatta matlagningen.
Under resten av tiden jag varit har utan att ha haft mojlighet till uppdatering har jag hunnit investera insamlingspengar i 10 stycken plaststolar, 30 muggar till alla barnen att dricka ur och aven 36 skedar.
Barnen har fatt tallrik och mugg med deras namn pa och alla stolar har fatt texten "Shalom orphanange" i ryggen. Skedarna anvands inte sa flitigt an da barnen ar sa pass vana att ata all mat med hogerhanden, vilket for ovrigt ar det vanligaste sattet att ata pa har i Ghana overhuvudtaget.

Efter att ha varit med om flera skyfall har pa plats i barnhemmet och ha fatt sett skadorna de orsakar ville jag mer en garna lagga pengar pa att underlatta vid dessa harda vader. Taket i ena rummet ar tyvarr daligt byggt och borjar sacka ihop mer och mer vilket innebar att de enorma vattenmassorna lattare tar sig igenom taket och varje regn innebar ofrivillig inomhuspool. Jag fick berattat for mig att Alwin ville gora en pelare i mitten av rummet for att stotta upp huvudbalken med hjalp av cement och "ironrods" och darmed gora taket stabilt igen. Jag bestamde mig for att lagga pengarna pa detta sa jag kopte 2 sackar cement for andamalet och Susanna har kvar ironrods sedan tidigare, traplankor for att hjalpa till att forma cementet lanades fran Gabriellas bank och bordsbygge. Nar killen som bygger detta ar klar ska jag betala lon for hans och medhjalparens arbete.

Jag vet inte i nulaget hur mycket pengar som kommer atersta efter detta men hoppas pa att resterande kan anvandas till att tata taket ytterligare sa att de slipper alla regnmassor inomhus helst sa gott som helt och hallet.

Tack aterigen for att ni hjalpt mig gora detta arbete mojligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar