lördag 4 februari 2012

Ghana-livet!

Pa plats i Ghana, for narvarande i Cape coast dar vi ska stanna over natten. En liten minisemester utanfor barnhemmet. En hel del att fixa nar vi nu ar i en storre stad dar livet ar lite mindre primitivt. Men till kvallen vantas god mat, ol och musik vid stranden.

Veckan som gatt har varit underbar, det har visat sig att jag anpassar mig fort och har inte haft nagra storre problem med kulturkrockar eller liknande. Jag trivs otroligt bra, jag alskar folket har. Det ar mycket gladje for lite. Manniskorna i byn Kofiansah dar barnhemmet ligger lever ett valdigt primitivt liv mitt i Ghanas djungel, det ar som pa film. Man har lite svart att forsta men jag finner mig bra i situationen och alskar att fa ta del av det har livet.

Barnen pa Shalom orphanage som det heter ar helt underbara. Jag alskar dem alla redan. Sa fina och otroligt duktiga. Det verkar glada att jag ar har och vi gosar och kramas mycket varje dag! De ar alla sa speciella och fina pa sitt satt, det ar omojligt att ge en rattvis bild av dem i text kanns det som.

Innan jag akte ner hit hade jag samlat ihop 4500 kronor med hjalp av familj och vanner, jag ar valdigt tacksam over detta och det var aven Alwin da jag berattade for honom hur mycket jag fatt med mig till barnen. Vi diskutterade vad de bast behovde pa hemmet utover utflykten till stranden som jag redan bestamt att gora. Han tyckte det skulle vara valdigt bra med nya tallrikar och muggar da de flesta forsvunnit eller gatt sonder. Andra saker som behovs ar bord och stolar. Blir det pengar over efter det lagger jag det pa mat eftersom det anda ar livsviktigt for deras halsa, och det ar ofta pengarna inte racker till sa mycket mat som behovs.

I veckan akte jag och Susanna till Swedru dar det finns en affar som heter Melcom, dar har alla varor fasta priser. Nar varorna har fasta priser riskerar vi inte att behova betala "obruni-price", orbruni-price betyder viting-pris och ni forstar sakert att det innebar ett hogre pris for vita da alla har tror att vit ar lika med rik.
Pa Melcom hittade vi fina stabila tallrikar i hardplast som jag kopte for 1 cedi styck, jag kopte 30 stycken sa att de ska racka ett tag. Det blev 30 cedi vilket ar ungefar 130 kronor, kopte aven en ny kniv till kokerskorna for att underlatta matlagningen. Sa dar har vi forsta investeringen i min insamling for barnhemmet.

Pa mandag blir utflykten till stranden av, det ska bli sa himla kul da jag vet att barnen alskade det forra gangen de var dar. Vi tar med oss mat som kokerskorna lagar, jag ska kopa kakor och dricka och sa tankte jag kopa glass pa vagen fran huvudet pa nagon gatuforsaljare. Lar bli en toppendag!

Nu ar snart tiden ute for mig har pa internetcafet. Det ar sa himla mycket att beratta om men sa svart att fa ner det i en text, men jag ska gora mitt basta. Fraga jattegarna om ni undrar over nagot speciellt!

Ta hand om er!

Karlek <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar